تاریخچه
1395/12/4 چهارشنبه
تاریخچه دانشگاه پیام نور
دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات جلسات 94 مورخ 27/8/65 و97 مورخ 25/9/65 شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه 1367 تأسیس شد
این دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در 5 رشته تحصیلی ودر 28 مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی ودانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی 68-1367 فعالیت آموزشی خود را‌ آغاز کرد.توسعه دانشگاه وتأسیس شعب جدید از محل کمک های مردمی و محلی وامکانات مهیا شده از سوی هیأت مؤسس انجام می شود
یکی از ارکان توسعه علمی کشور گسترش آموزش است که رشد اجتماعی و شکوفایی استعدادها را به همراه دارد و زمینه‏ساز خلاقیتهای انسانی است. آموزشهای متعارف و جاری به تنهایی برای برقراری این رکن مهم کافی نیست. توجه به روشهای جدید آموزشی و اجرای برنامه‏هایی از قبیل آموزش نیمه حضوری آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازی برای دستیابی به هدفهای توسعه بسیار ضروری است.
آموزش نیمه حضوری نظامی آموزشی است که، با بهره گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجو محوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد. و در واقع، در این نوع آموزش عملاٌ می توان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.
مزایای این نظام آموزشی عبارت است از دانشجو محوری، امکان مطالعة مستقل، پوشش فراگیر، ارائة دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو و، در نتیجه، کاهش هزینه ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم، و در عین حال، اثربخشی آموزش.
مهم‌ترین هدف و معنای آموزش باز کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیتهای مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف است. به گونه‌ای که زمینه‏های ارائة آموزش عالی به افرادی فراهم آید که به علت دوری یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی و محدودیتهای زمانی و شغلی و اقلیمی برای بهره‏مندی از آموزش متعارف امکان کمتری دارند.
آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی به فرایند یاددهی ـ یادگیری، به گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه‏ و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد.
در این نوع آموزش، بهره‏گیری از فناوری‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرایند یادگیری را با مشارکت خود یادگیرندگان تسهیل می‌کند.
ابر دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی در کشور است که در میان دانشگاه های باز دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه دوم را دارد.
آموزش باز 
 این اصطلاح بیشتر نوعی نگرش به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی می شود و سعی می کند موانع را از سرراه آموزش یادگیری بردارد. هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتی و رسوم می تواند براین تعریف باز یا بسته باشد.
1- جدایی یاددهنده و یادگیرنده (معلم و شاگرد) از یکدیگر، هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی
2- ارایه آموزش به وسیله سازمان نه معلم
3- استفاده از فناوری در آموزش، با به کارگیری ابزارهای ارتباطی جدید برای آموزش
4- تأمین ارتباط دو سویه میان سازمان یاددهنده (معلم) و یادگیرنده
5- ارائه و تشکیل کلاسهای رفع اشکال فردی و گروهی و ممنوعیت تشکیل کلاسهای آموزشی صرفا حضوری
6- مشارکت معلم در شکل صنعتی شده فرایند یادگیری ـ یاددهی به عنوان عامل اصلی
7- فردی و خصوصی کردن یادگیری ( در این نظام یادگیرنده تعیین کننده زمان ومکان یادگیری متناسب با استعدادها و علا چشم انداز دانشگاه
بیانیه چشم انداز در افق 1404 هجری شمسی:
یق و به طور کلی توانایی ها و ویژگی های فردی خود می باشد).
با اتکال به قدرت لایزال الهی در راستای تحقق آرمان ٌ دسترسی به آموزش عالی برای همه، در همه جا و در همه وقت ٌ با تلاش و کوشش همه ذینفعان و برنامه ریزی دقیق و شفاف دانشگاه پیام نور در افق چشم انداز، دانشگاهی است اسلامی، پیشرو، بالنده، جذاب در حد شاخص ترین دانشگاه باز در دنیای اسلام با جایگاه اول علمی و فناوری در سطح دانشگاه های باز منطقه آسیای جنوب غربی در عین ممتاز و معتبر بودن در سطح جهانی، جامع و فراگیر در گستره سرزمینی و فرا سرزمینی و منطبق با استانداردهای جهانی و ملی در تولید و اشاعه علم، آموزش و پژوهش و بهره مند از خدمات اساتید دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی برای تربیت مؤثرترین دانشجویان در عرصه های مورد نیاز کشور خصوصاٌ تربیت دانش آموختگان برای توسعه و تعالی مناطق کمتر برخوردار کشور.
رتبه بندی دانشگاه
بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه پیام‌نور نوزدهمین دانشگاه برتر ایران و دویست و سی و دومین دانشگاه برتر آسیاست.
و همچنین بر اساس رتبه بندی سایتICU 4 وب سایت دانشگاه پیام نور نهمین وب سایت برتر در بین دانشگاه های ایران است. همچنین دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی ایران و دربین دانشگاه های باز دانشگاه پیام نور در آسیا دوم و در جهان ششم می باشد.
دانشجویان
دانشجوهای دانشگاه پیام‌نور به دو دستهٔ رسمی و فراگیر تقسیم می‌شوند.
دانشجویان رسمی
دانشجویان رسمی دانشگاه پیام‌نور با کنکور رسمی سازمان سنجش کشور در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند. البته در چند سال اخیر، دانشگاه متقاضیان را بدون کنکور هم می‌پذیرد و شرط ورود به دانشگاه معدل دوره متوسطه می‌باشد.
 
دانشجویان فراگیر
داوطلبان (فقط کارشناسی ارشد) ابتدا در یکی از مراکز دانشگاه پیام‌نور به‌عنوان دانش‌پذیر (نه دانشجو) ثبت‌نام می‌کنند؛ و دروس ترم اول رشتهٔ موردنظر به آن‌ها ارائه می‌شود و در صورت قبولی به‌عنوان دانشجوی فراگیر در ترم بعدیِ دانشگاه تحصیل می‌کنند و همچنین درصورت گذراندن دروس نیازی به امتحان مجدد ندارند. درضمن شهریهٔ ثابت دانشجویان فراگیر برابر با دانشجویان رسمی می‌باشد. همچنین عنوان فراگیر از مدارک (فارغ‌التحصیلی) دانشگاه پیام‌نور حذف شده است.
 
نحوه تشکیل کلاس های دانشگاه   
در دانشگاه پیام‌نور کلاس‌ها به ۳ شیوهٔ غیرحضوری، نیمه‌حضوری و حضوری تشکیل می‌شوند.
تاریخچه دانشگاه پیام نور مرکز گچساران
دانشگاه پیام نور مرکز گچساران به عنوان اولین مرکز دانشگاهی استان کهگیلویه وبویراحمددر سال1372با رشته‌  ادبیات فارسی  آغاز به کار کرد و هم اکنون این مرکز دانشگاهی با جمعیتی بالغ بر 1000  دانشجو در 23 رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی – کارشناسی ارشد  وتعداد13عضوهیات علمی و200مدرس مدعو وهیات علمی مدعو و17کارمند در حال فعالیت می‌باشد.




ریاست فعلی
جناب آقای کیانوش پلوان از سال1393به عنوان ریاست دانشگاه پیام نور گچساران منصوب شدوی دارای مدرک کارشناسی ارشدریاضی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گچساران می‌باشد که پیش از این  مدیر گروه رشته ریاضی  را نیز بر عهده داشته است.
ریاست قبلی
جناب آقای رخشا استاد و عضو هیئت علمی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور مرکزیاسوج است که ازسال ۱۳۹۲ تا 1393ریاست دانشگاه پیام نور گچساران را برعهده داشت.
رشته‌های تحصیلی
رشته های علوم انسانی
·       حسابداری
·        مدیریت دولتی
·        مدیزیت صنعتی
·       اقتصاد
·        روانشناسی
·       حقوق
·        علوم سیاسی
 
رشته‌های علوم پایه
 
رشته‌های فنی و مهندسی
·       مهندسی صنایع
 
 
 
 
 
1